Tarikh Bayaran Penerima BR1M 2017


Tarikh Bayaran Penerima BRIM 2017: Wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) merupakan bantuan kewangan tahunan dari kerajaan buat rakyat warganegara Malaysia yang terpilih mengikut kategori dan syarat yang telah ditetapkan.

Tarikh dan bayaran BRIM 5.0 2016 sudah selesai. Kini bermula untuk BR1M 6.0 2017. Sila lakukan kemaskini dan semakan BR1M anda secara online di sini untuk kelayakan menerima BR1M 2017
Untuk masalah masih belum dapat wang BR1M, sila ke link berikut:
Berdasarkan pembentangan bajet 2017, jumlah BR1M 2017 telah dinaikkan. Berikut adalah kadar baru pembayaran BR1M 6.0 untuk tahun 2017
Wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)
1. Pembayaran kepada penerima kategori individu/bujang akan dibuat sekaligus pada bulan Februari 2016.
  • Individu Bujang 21 tahun keatas dan berpendapatan tak melebihi RM2,000 - RM450
2. Pembayaran BR1M 2017 kepada penerima di bawah kategori isi rumah (ketua keluarga atau warga emas) akan dibuat secara berperingkat sebanyak tiga kali setahun iaitu pada bulan Februari, Jun dan Ogos 2017
  • Pendapatan isi rumah di bawah RM1,000 sebulan (e-kasih) - RM1200
  • Pendapatan isi rumah di bawah RM3,000 sebulan - RM1,200
  • Pendapatan isi rumah RM3,001 hingga RM4,000 sebulan  - RM900
Kadar Bayaran BR1M 6.0 2017

Tarikh Dan Jumlah Bayaran

Berikut adalah tarikh dan jumlah pembayaran BRIM mengikut kategori untuk tahun 2017.
1. Tarikh pembayaran pertama pada February 2017
  • Pendapatan isi rumah bawah RM1,000 sebulan - RM400
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan - RM400
  • Pendapatan isi rumah RM3,001 hingga RM4,000 sebulan  - RM300
  • Individu Bujang 21 tahun keatas dan berpendapatan tak melebihi RM2,000 - RM450
2. Tarikh pembayaran kedua pada Jun 2017
  • Pendapatan isi rumah bawah RM1,000 sebulan - RM400
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan - RM400
  • Pendapatan isi rumah RM3,001 hingga RM4,000 sebulan  - RM300
3. Tarikh pembayaran ketiga pada Ogos 2017
  • Pendapatan isi rumah bawah RM1,000 sebulan - RM400
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan - RM400
  • Pendapatan isi rumah RM3,001 hingga RM4,000 sebulan  - RM300
Note: Tarikh tepat pembayaran dan jumlah bayaran akan dikemaskini setelah mendapat tarikh rasmi dari KKM


Cara Bayaran BR1M 2017
Berikut adalah cara bayaran BR1M 2017 yang terbahagi kepada 2 cara iaitu:
1. Akaun Bank
  • Bagi penerima yang ada mengisi akaun bank semasa memohon, pembayaran akan dimasukkan terus ke dalam akaun bank penerima. 
2. Baucer
  • Bagi penerima yang tiada akaun bank akan menerima baucar BR1M, yang boleh ditunaikan di Bank Simpanan Nasional (BSN), CIMB atau Maybank.

Masalah BR1M
Anda juga boleh ajukan sebarang masalah atau soalan mengenai tarikh dan cara pembayaran BR1M 2015 dengan menghubungi:
  • Nombor hotline Kementerian Kewangan Malaysia 03-88824565 / 03-88824566
  • Nombor bebas tol Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) 1-800-88-2716
  • Email kepada br1m@treasury.gov.my.
55 Komentar untuk "Tarikh Bayaran Penerima BR1M 2017"

bagai mana untuk memohon brim

Anda hanya perlu ke laman web ini
https://ebr1m.hasil.gov.my/DefaultSemakanKeluar.aspx?m=s

dan klik menu [permohonan baru]

Tanpa Nama
delete

Hello, can you please let me know for the existing applicant do we have to fill up a new form again because of the increased of amount

Tanpa Nama
delete

No... But you have to check your name whether still entitle to get BR1M for next year or not.

Jika individu bujang yg sakit (lumpuh) dan tidak bekerja, malah dia tidak mmpunyai sebarang pendapatan (rm0.00) ,x boleh mohon brim ke?

Boleh... Kan ada kategori bujang berumur atas 21 tahun layak terima brim.
Saya syorkan juga anda mohon bantuan jabatan kebajikan masyarakat dan pusat zakat (kalau agama islam)

Tanpa Nama
delete

knapa perlu gaji kasar.x sdarkah tanggungan rakyat.sepatutnya gaji bersih sahaja yang perlu diisi.bukan gaji kasar..tanggungan lain perlu d ambik kira.katakan walau gaji 4000.anak samapai 5 orang.sepatut layak...

Saya sudah kemaskini di lhdn. Bole tak klu nk check stts pakai internet??

Boleh... sila ke sini utk ketahui caranya :http://bmblogr.blogspot.com/2015/09/panduan-semakan-status-permohonan-br1m.html

Saya bujang.cmne kalau ada tanggungan,seperti adik.dpt ke?

Tanpa Nama
delete

tak payah tanya katsini, pergi ta ya najib, kalau tak paham peneranfan dia, pergi la pulak kepada ahmad maslan, dia padndai huraikan

Kalau anda memenuhi syarat, mestilah dapat utk kategori bujang tu.

Thank q brim 2016

Tanpa Nama
delete

Umur sy 21 tahun dan masih bujang tetapi tidak bekerja dan masih bljr..layak utk terima BR1M ke?

Tanpa Nama
delete

Kenapa nak tanya di sini... Umur dah 21 tahun maka buat permohonan, online jer! Pandai2lah masa isi borang tu...Kalau ade rezeki, dapatlah!

Tahun 2015 BR1M dapat 13 january. Kenapa tahun 2016 dapat 28 january? Apa agenda diorang ni sampai lambat bagi?

kalau saya sudah lambat kemas kini BR1M 2016, saya masih boleh dapat BR1M lagi ker?

kalau saya lambat kemas kini masih boleh dapat tak?

Sy ade abg OKU 21thn dia x ade acc bank so klu guna acc bank sy bolh x??

Tanpa Nama
delete

Tak boleh!

Kan tahun lepas ad banjir besar belaku pada beberapa negeri..tu y brim diawalkan tahun lepas..tahun ni x belaku seteruk tahun lepas..

dh msuk blom brim ni ?

Tanpa Nama
delete

Lihatlah betul2 tarikh tu bro!

Tanpa Nama
delete

belajar rae xdapat brim sebab dapat baucer buku kan..

terima kasih pada info yg diberikan saya dpt jawapan untuk semua soalan saya.. pada yg nak tanya soalan tu no 1) tgk tarikh tutup isi borang bila no 2) tgk betul2 tarikh keluar duit bila.. jgn tanya soalan kurang bijak sbb kita semua berakal.. pada belum kerja umur dah meningkat cari la kerja.. xkesah la basuh pingan sekali pon...

Nak tanya kenapa status permohonan sy masih dlm proses sedangkan hari ni bayaran pusingan pertama sudah bermula

Jika tak kemaskini br1m 5.0 2016 tempoh hari,ada jadi masalah tak?

ckp 28januari sekali gus bayaran org bujang tapi smpai skarang x dapat2 brim pun.ni penipu la semua....

Why i still don't received, understanding that already out January 2016.


Knpe sy xdpt lg brim...

Btl... sy pon xdpt lg knpee emmmmm

knapa br1m saya blum masuk ke dalam akaun saya yang no,(2007422000032171)...????waktu saya menyemak status permohonan br1m saya bernama mahdar bin jampani mykad no,880111-13-5767...dan telah mnyatakan status permohonan (LULUS) dan jumlah kelulusan (RM400)...boleh tolong jawap soalan saya ke???dan kenapa br1m pada tahun 2016 ni problem sedangkan 2tahun lepas tak pernah terjadi mcam ni....tahun 2016 ni br1m saya lambat plak masuk....sedangkan individu bujang sudah pun dapat br1m mereka...saya belum lagi dpat br1m saya....tollllllllllllllllllllllllooooooooooooooooooooonnnnggggg.....????????????????

Kesian... Luahkanlah rasa marah, geram dan tak puas hati anda, admin tak marah namun maaflah...tak dapat nak bantu kerana segala masalah perlu anda rujuk sendiri kpd bahagian masalah BR1M spt di atas.

Sabarlah...ye :)

Br1m tak masuk lagi pd 28 January

Br1m tak masuk lagi pd 28 January

Same lah permohonan sy pun lulus. Tpi check kt dlm acc bank xde plk duit br1m tu... Emmm

Kenapa masih xdpt lg...masih dalam proses...

Biasanya bila dapat baucer dia eh?

Tanpa Nama
delete

Dh 6hb ni x dpt2 lagi

Saya masih belum terima

Saya dah pergi LHDN untuk pertanyaan sebab status saya DALAM PROSES, dan pegawai perempuan tu, mengatakan bahawa bukan gagal tetapi akan dibayar secara berperingkat.. Jika ada sesiapa yang dapat BR1M Pada bulan FEB, ataupun selepas 29hb JAN, sila beritahu di sini, thanks..

Result dah lama lulus tp baru harini masuk duit 17/2/2016. tq abang najib.

Tanpa Nama
delete

Result dah lama lulus tp baru harini masuk duit. 17/02/2016. Tq abang najib.

Kenapa status permohonan saya hingga hari ini masih dalam prose?

Tanpa Nama
delete

Pembayaran brim utk april dh stat byr ke?

Tanpa Nama
delete

Mula2 dpt.Brim yg kedua katanya kawin tk sah pula mlas nk cakap

Salam... Nak tanya saya sudah update semula dekat pejabat hasil.. Pada 15march hari tu.. Dan sudah diluluskan.. Tapi start 28hb smpai skg saya pergi cheak dan saya sudah cheak online pun belum masuk lagi.. Kt sini saya hanya ingin tahu..adakah org² update semula pada 15march hari tu mmg lambat dapat.. Atau kalau ada sesape tahu... Terima kasih

Salam... Nak tanya.. Saya Baru update lagi dekat pejabat hasil pada 15march hari tu.. Saya nak tanya pafa sesape yg tahu.. Bile tarikh pemberian nya.. Sbb saya da cheak start 28hb smpai skg belum masuk... Maaf bertanya... Terima kasih 😊

Knapp brim saya xmasuk pun bln ni???

dgr kata brim diawalkan 5/9/2016 btl ke??

fasa keempat dibayar awal ke

Bayar awal tu hanya viral sahaja. Bayaran BR1M fasa keempat tetap ikut jadual yang telah ditetapkan

Mmg takde bayaran brim diawalkan la ye....

Nak tanya.. kenapa sy dapat br1m pada tahun 2013 sahaja. selepas tu memang tak dapat.Padahal saya kerja sendiri je.. Income pun x pernah naik

Tnya pn marah ke bro!

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'BMBlogr - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 BMBlogr - All Rights Reserved