Permohonan Masuk Pusat Kemahiran GIATMARA 2017

Permohonan kemasukan Pusat Latihan Kemahiran GIATMARA 2017 di seluruh Malaysia kini dibuka sehingga 31 disember 2016 bagi sesi kemasukan Januari 2017 bagi mereka yang berminat untuk menyertai kursus bidang kemahiran di bawah tajaan Majlis Amanah Rakyat Malaysia (MARA),

Permohonan Masuk Pusat Kemahiran GIATMARA 2017

Cara Permohonan

Permohonan baru sudah di buka. Terdapat dua pilihan program di GIATMARA iaitu Sepenuh Masa dan Separuh Masa.
  1. Untuk Permohonan Kemasukan Baru GIATMARA 2017 melalui Online, ianya hanya untuk pemohon program latihan secara SEPENUH MASA (full time), Sila layari website berikut untuk mengisi borang permohonan anda: http://www.giatmara.edu.my/p/permohonan-online.html
  2. Bagi yang berminat dengan program latihan secara SEPARUH MASA (part time), sila dapatkan di sini: borang manual dan hantar ke mana-mana Pusat GIATMARA berhampiran anda.
Permohonan Masuk Pusat Kemahiran GIATMARA 2016

Syarat Kemasukan Pusat GIATMARA

Berikut adalah syarat umum bagi pemohon untuk memohon kemasukan ke Pusat GIATMARA.
  • Bumiputera
  • Umur minima 15 tahun
  • Boleh Membaca, Menulis dan Minat (3M)
  • Sihat tubuh badan
  • Tamat tingkatan 5 dan berumur 18 tahun ke atas adalah syarat tambahan untuk menduduki peperiksaan kompetenan Suruhanjaya Tenaga (ST) bagi kursus Pendawaian Elektrik & Penjaga Elektrik

Kemudahan

Pelbagai kemudahan turut disediakan kepada pelatih yang mengikuti latihan di di GIATMARA. Pelatih yang berdisiplin dan mempunyai kesungguhan yang tinggi akan diberi keutamaan untuk menggunakan segala kemudahan sepanjang tempoh pengajian. Di antara kemudahan latihan yang disediakan oleh pihak GIATMARA ialah :
  • Latihan percuma
  • Elaun bulanan RM200 bagi pelatih sepenuh masa
  • Kemudahan menggunakan peralatan dan mesin
  • Sukan dan Rekreasi
  • Sijil Kemahiran GIATMARA
  • Sijil JPK (di mana berkenaan)
  • Sijil Suruhanjaya Tenaga (Pendawaian Elektrik)
  • Program Keusahawanan (selepas tamat latihan)
Anda boleh semak senarai lengkap kursus dan lokasi yang ditawarkan oleh Pusat Latihan Kemahiran GIATMARA di seluruh Malaysia di sini: Senarai Kursus & Lokasi Pusat Kemahiran GIATMARA.

Sebarang pertanyaan boleh juga diajukan kepada :
Jabatan Pembangunan Pelatih GIATMARA Malaysia
Tingkat 4 Bangunan Medan MARA
21 Jalan Raja Laut
50609 Kuala Lumpur
Telefon : 03 2691 5111 sambungan 3402
Fax : 03 2691 0249
e-mail : pel@giatmara.edu.my
93 Komentar untuk "Permohonan Masuk Pusat Kemahiran GIATMARA 2017"

assalamualaikum sye nk tnya... adakah tahun 2016 akan ambil pelajar lepasan pt3 2015? atau lepasan spm shaja?

assalammualaikum.saya nak tanya,,bila biasanya keputusan giatmara sama ada dpt atau tak ????????mhon dibalas

Waalaikumsalam,
Anda hanya akan tahu dapat atau tidak apabila ada panggilan dari pihak giat mara untuk temuduga. Jika tiada panggilan temuduga sehingga pertengahan Januari 2016, maknanya anda tidak dapat.

Tanpa Nama
delete

assalammualaikum. saya nak mohon masuk giatmara tapi permohonan sudah tertutup... bolehkah saya memohon lagi... sbb saya tidak perasan tarikh tutup permohonan

Waalaikumsalam,
Anda boleh mohon untuk kemasukan bulan Julai yg dibuka pada bulan Mei/Jun nanti.

Tanpa Nama
delete

Assalamualaikum...bulehkah pelajar lepasan PTt3 untuk memasuki giatmara

Sila baca syarat kemasukan di atas...

Salam
Saya telah menghantar borang permohonan mengikuti latihan GIATMARA secara online pada Februari 4, 2016, tapi tak tahu samada ia telah diterima atau tidak. Saya mushkil dengan tarikh tutup permohonan. Adakah saya perlu daftar sekali lagi pada kemasukan akan dtg?

Tanpa Nama
delete

Anda boleh kemuka pertanyaan melalui emel kepada gspel@giatmara.edu.my

Tanpa Nama
delete

aslm , jd bila kptusan akn diumumkan ? tunggu panggilan juga ?

Tanpa Nama
delete

assalamualaikum adakah syarat kemasukan memerlukan sjil

Salam..sy nk tau tntg kursus pndek di giat Mara penang..

Tanpa Nama
delete

Assalam ad xkmahiran yng lbih tnggi di giatMara cntoh mcm automotif motor bkuasa tnggi n klu ad bleh x slpas tmat pngajian di giatmara kte nk smbng pngajian di tmpat lain ???

Tanpa Nama
delete

Assalamualaikum adakah memerlukan sijil SPM?

Sila baca syarat kemasukan di atas ya!

Cukup umur 15 tahun ke atas, boleh membaca, menulis dan mengira dah boleh memohon.

Cukup umur 15 tahun ke atas, boleh membaca, menulis dan mengira dah boleh memohon.

Tanpa Nama
delete

Saya nak tanya apa beza separuh masa dgn sepenuh masa

Tanpa Nama
delete

Separuh masa bermakna jadual belajar hanya pada hari tertentu, biasanya hanya dihujung minggu.

Assalamualaikum, saye nak tnye klau ade upsr je lepas x masuk giat mara?

Waalaikumsalam...
Cukup umur 15 tahun ke atas, boleh membaca, menulis dan mengira dah boleh memohon.

Salam..maaf bertanya jika pregnant boleh x masuk..jika belajar separuh masa berapa bulan ambil masa tu ye..??tq

Tanpa Nama
delete

Adalah lebih baik sekiranya Anda bertanya terus kepada pusat Giat Mara yg berhampiran.

Assalamualaikum.. sy nak tanya.. kalau lepasan diploma atau degree yg berminat nak masuk giat mara..dikira layak atau tidak?

Assalamualaikum.. sy nak tanya.. kalau lepasan diploma atau degree yg berminat nak masuk giat mara..dikira layak atau tidak?

Tanpa Nama
delete

Boleh ajer...tapi jgnlah tunjuk/bagitau yg awak ada ada sijil tu.

Tiada dalam syarat kemasukan menyatakan tidak boleh

اسلام عليكم
saya na tanya..ada syarat pemakaian tak?kalau berpurdah diterima tak untuk kursus jahitan?

SAYA NAK TANYA . PENGAMBILAN GIATMARA BERAPA KALI YE DALAM SETAHUN ? DAN SEKIRANYA SAYA DIPANGGIL TEMUDUGA TETAPI TIDAK DAPAT HADIRKAN DIRI , ADAKAH NAMA SAYA AKAN DI BLACKLIST? TERIMA KASIH :)

Nampaknyer soalan yg sy nk tanya sama seperti yg saudari tny..

Tanpa Nama
delete

Assalamualaikum, saya nk tnya boleh lagi ke nak buat permohonan ?

Assalamualaikum , saya nk mohon adakah permohonan masih dibuka ?

Permohonan baru Giatmara sesi Julai 2016 sedang di buka. Sila layari website http://www.giatmara.edu.my/

hi boleh tanya ? kalau masuk yang fulltime punya then tidak lama berhenti boleh kah ?

As Salam. Ada apa-apa bayaran tak (cth:yuran) yang dikenakan jika saya beinat untuk menghadiri program secara separuh masa?

Pelatih juga tidak dikenakan sebarang yuran latihan, semuanya diberikan secara percuma.

Cuma di peringkat pendaftaran dikenakan sedikit bayaran permulaan untuk baju, insurans. Lepas itu tiada yuran dikenakan terhadap mereka malah para pelatih turut diberikan elaun sebanyak RM200 sebulan.

Saya dh mohon,status permohonan sya skrg, permohonan baru. sekiranya saya x angkt tel time diaorg tel utk tmuduga, adakah sya gagal utk msuk giat?.

Giat mara ada menyediakan kemudahan asrama atau tidak untuk para pelajar diorg?

Tanpa Nama
delete

Tiada kemudahan asrama

Tanpa Nama
delete

Asalamualaikum nak tanye saye ade mohon giatmara untuk bulan 7 tapi bgaimane kalau saya dpt tetapi dlm mase yg same preggy . Die akan reject atau ape ?

Salam.. Nak tanya kalau pergi ke giatmara berhampiran.. Bleh kan mohon fulltime.. Or register online?

Tanpa Nama
delete

Bagaimana hendak memohon para pelajar utk perkerja

Tanpa Nama
delete

Adaka tempat tinggal qotes di sediakan untuk pelatih yang tinggal luar Bandar Dan jauh

Tanpa Nama
delete

Tidak ada

Salam..kalau takde sijil spm?boleh ke mohon?

Tanpa Nama
delete

Boleh

Tanpa Nama
delete

Boleh Apply LG Tak untuk kemasukan bulan july

assalamualaikum. ,adik sye boleh mbaca mgira dan menulis. ,tpu die tamat sekolah mase form 1. ,adakah die layak memohon dan ke giatmara sbb die ad potensi dalam pendidikan kemahiran

Waalaikumsalam... Cukup umur 15 tahun, layak memohon

Waalaikumsalam... Cukup umur 15 tahun, layak memohon

Tanpa Nama
delete

Assalamualaikum,saya nak tanya..setelah menghadiri temuduga,,sy tdk tahu status permohonan kemasukan bulan julai ni sama ada diterima tetapi sy betul2 berminat mengikuti kursus..adakah sy harus menghubungi terus

Tanpa Nama
delete

As'salam bolehkah budak tidak sekolah yang berumur 15 memohon?

Tanpa Nama
delete

Berapa bayaran untuk daftar giatmara?

Tanpa Nama
delete

assalamualaikum,nk tye mcm mne nk thu permohonan kite diterima ?

Tanpa Nama
delete

Blh ke ank sy yg dlm katogeri OKU (slowlearner) berumur 18 thun memohon utk mngikuti latihan di Giatmara ni.Skrg dia dh blh menulis dn mmbaca

Tanpa Nama
delete

Kalau hantar borang lewat bulan 7 takpe ke

Assalammualaikum...saya berminat nak ambil kursus solekan dan gaya rambut..saya check lokasi yg ada senarai tu..hnya ada di ampang dn shah alam saja...di giat mara kota damansara tak ada ya ?

Tanpa Nama
delete

St mmg nk sgt msuk giat mara ni tpi xtau nk isi borang online

Tanpa Nama
delete

Ada spa2 xblh tlg isi kn borang online tu plss

macam mana pula dengan pelajar yang berhenti kolej vokasional dalam usia 18 tahun. boleh ke masuk GIAT sedangkan tak ada spm. maksud nya sijil spm.

salam, nk tanya.. boleh ke umur 35y nk amik kursus jahitan di giatmara? tq

Assalam. Nak ty... andainya dh ada skm3 tuk kimpalan. Ada x kursus lanjutan

Sy berumur 33tahun blh ka sy apply utk sepenuh masa di giatmara penang bhgn automotif

Tanpa Nama
delete

Sye berumur 16 tahun. Boleh ke sye nak masuk giatmara pd tahun ni? Ataupon kne tggu tahun depan?

salam .. saya nak tanya keputusan giatmara melalui surat ke internet

kalau kene buang giatmara boleh mohon balik atau tidak yeh

kalau kene buang giatmara boleh mohon balik atau tidak yeh

Tanpa Nama
delete

Boleh ke jika saya yg berumur 16 tahun yg telah berhenti sokalah memasuki giat mara

Tanpa Nama
delete

Sama la kita.

Tanpa Nama
delete

SALAM NAK TANYA,GIat mara kuala lumpur ade tak asrama,kalau blh sya nak yg ada asrama,pastu cmna nak daftar online

Assalamualaikum .jikalai ada perlatih giat mara yangberhenti sebelum tarikh habis latihan dia. Adakah dia perlu membayar balik semua duit elaun yang dia perolehi dari mara ?

Assalamualaikum .jikalai ada perlatih giat mara yangberhenti sebelum tarikh habis latihan dia. Adakah dia perlu membayar balik semua duit elaun yang dia perolehi dari mara ?

Tanpa Nama
delete

assalamualaikum,nk tanya ne,sya nk masuk giatmara,tp umur sya dh 20,msih bolh lg kh msuk giatmara klau umur dh 20

permohonan kemasukan untuk januari 2017 start bila?

Perlukah saya membayar balik kos latihan jika saya diberhentikan

Perlukah saya membayar balik kos latihan kalau saya diberhentikan atau saya nak berhenti

Tanpa Nama
delete

Assalamualaikum nak tanya..kemasukan bulan Julai sama x dengan kemasukan bulan Januari.?

Tanpa Nama
delete

Assalammualaikum,saya ada anak lelaki 15 tahun...saya bercadang nk masukkan dia ke giat mara...brapa kos yuran utk pendaftaran anak saya nanti...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang. - Hapus

salam saya nak tanya, saya berumur 14tahun pada tahun 2016. jika saya nak buat pemohonan untuk masuk giatmara pada tahun 2017. boleh ka tak?

Bila umur telah genab 15 tahun... boleh mohon masuk GiatMara

Tanpa Nama
delete

Aslm ..bgaimana bg pelajar yg berumur 1tahun dptkha memohon utk tahun hadpn?bagaimana dengan ini?

Tanpa Nama
delete

Assalam...maaf la bertnya..mengenai yuran pembelajaran yg dimaksudkan tu utk yg tiada kelayakan elaun ker mcm mana?sebb sy baca tiada yuran dikenakan malahan diberikan elauan bulanan....sila jelaskan dengan lebih terperinci..terima kasih

Tanpa Nama
delete

saya nak buat permohonan boleh ke?

Tanpa Nama
delete

Salam..sya dh daftar giatmara tambun awal bulan8 cikgu tu kata sya dh terlambat..cikgu tu kata Tak tahun ni..tahun depan sya dapat masuk..adakah tahun depan sya kena daftar semula atau pun tunggu dia call

Salam. Bila tarikh permohonan dibuka semula ?

Tanpa Nama
delete

Hai...slam sjahtera, nak tanya blh? Bila kputusan pengambilan dan tarikh kemasukan sesi jan 2017 diumumkan?

Assalamualaikum..warganegara thai yg ada upsr dan spm boleh tak ambil kursus di giatmara?

nak tnyo ni..khusus di giatmara kubang kerian untuk perempuan sajo ko?

Tanpa Nama
delete

salam. saya nak mohon giatmara bagi sesi januari 2017. saya cuba buka borong permohonan tapi tak boleh ? bagaimana saya nak mohon ?

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'BMBlogr - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 BMBlogr - All Rights Reserved