Panduan Kadar Harga Lesen Kenderaan Road Tax JPJ

Road tax atau cukai jalan merupakan salah satu cukai yang dikenakan kepada rakyat Malaysia yang mempunyai kenderaan bermotor dan dikenali sebagai Lesen Kenderaan Motor (LKM). Ianya digubal dan dikutip oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Kadar kiraan harga Road tax bagi semua jenis kenderaan di Malaysia kira mengikut beberapa faktor dan kategori seperti berikut:
  1. Hak Milik - Kegunaan Persendirian, Syarikat dan sebagainya
  2. Bahan Api - Petrol atau Diesel
  3. Jenis Kenderaan - Motosikal, Motokar dan sebagainya
  4. Kapasiti Enjin
  5. Berat Muatan
  6. Lokasi - Semenanjung atau Sabah dan Sarawak
Panduan Kadar Harga Lesen Kenderaan Road Tax JPJ

Kiraan Harga

Berikut adalah garis panduan pengiraan kadar harga lesen kenderaan motor (LKM) atau cukai jalan (Road tax) bagi kenderaan di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak (Pindaan selepas bajet 2009) dari JPJ sebgai rujukan bersama.

Ianya mengikut panduan pengiraan road tax atau cukai jalan bagi semua jenis kenderaan di Malaysia termasuk motorsikal, kereta, petrol biasa, diesel, suv, mpv, hybrid, kenderaan persendirian, perdagangan serta perkhidmatan,  1000, 1200, 1400, 1600, 1800, 2000, 2200, 2300, 2400, 2500, 3000 cc dan ke atas.


Jika paparan di atas tidak kelihatan atau kurang jelas dan untuk salinan (copy), sila terus buka file pdf di link berikut: Garis panduan pengiraan kadar harga lesen kenderaan motor (LKM)


1 Komentar untuk "Panduan Kadar Harga Lesen Kenderaan Road Tax JPJ"

As salam tuan,

Link pautan tidak jalan kerana dokumen JPJ hilang.

Sila rujuk kalkulator ini:
http://www.myroadtax.com/kalkulator-cukai-jalan-kereta-petrol-malaysia/

Terima kasih

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'BMBlogr - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 BMBlogr - All Rights Reserved