Adakah Rakyat Akan Tanggung Hutang Kerajaan?

International Petroleum Investment Company (IPIC) dan Aabar Investments (Aabar) kini mengemukakan Permintaan Timbang Tara (RFA) kepada Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London dengan menuntut sebanyak USD6.5 bilion iaitu bersamaan dengan lebih kurang RM26.6 bilion (nilai semasa kini) terhadap 1MDB dan Ministry of Finance Malaysia Inc (di bawah Kementerian Kewangan Malaysia)kerana kegagalan untuk melaksanakan obligasi kontrak mereka di bawah Lembaran Terma Terikat (BTS)

Berikut adalah permohonan tuntutan tersebut:

Adakah Rakyat Akan Tanggung Hutang Kerajaan?
Adakah Rakyat Akan Tanggung Hutang Kerajaan sekiranya tuntutan tersebut berjaya!!?

Dibahas pula oleh SSTDM ; "APA MAKNA KES ARBITRATION 1MDB DENGAN IPIC KEPADA RAKYAT MARHAEN?"

Kemungkinan besar 1MDB akan kalah dan perlu bayar kepada IPIC. Kita tahu antara langkah yang dibuat susulan daripada laporan PAC ialah membawa aset 1MDB masuk bawah MOF Inc.

Ini bermakna hutang dan liabiliti 1MDB di bawah MOF Inc. seperti ditanya oleh Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Siapa bayar? Nak cari duit kat mana?) sudah menjadi satu bentuk memasyarakatkan hutang 1MDB kepada rakyat (socialization of losses to tax payers).

Itu baru hutang IPIC. Hutang KWAP macam mana? Hutang SOCSO? Tabung Haji? LTAT? Sukuk Bandar Malaysia macam mana? Teruk ke?

Untuk perbandingan, cuba lihat dan baca laporan berhubung hutang yang diwarisi bekas Presiden Filipina, Ferdinand Marcos.

Adakah Rakyat Akan Tanggung Hutang Kerajaan?

Hampir separuh abad baru hutang tersebut yang dijadualkan habis bayar pada 2025 oleh pembayar cukai Filipina. Padanlah Filipina bermasalah dan jurang kaya-miskin sangat lebar kerana kerajaannya terpaksa tanggung hutang yang tinggi.

Generasi yang sudah pencen tiada masalah. Mereka akan pergi tinggalkan kita dengan aset dan wang KWSP. Anak-anak kecil yang baru lahir dan akan merentasi fasa-fasa getir di masa hadapan nantilah yang akan menanggung semua ini dalam bentuk pengagihan hasil mahsul negara yang terbatas kerana hutang dengan pihak luar yang perlu dilunaskan.

Maka kuranglah biasiswa, bantuan itu dan ini. Ini belum diambil kira kalau rating kredit yang akan diturunkan kalau terus-menerus berita buruk akan pengurusan hutang MOF menjadi persoalan utama. Kos meminjam hutang akan menjadi lebih tinggi. Bocor lagi kocek dan kantung perbendaharaan negara.

Jho Low senang lenang rakyat Malaysia dirampas hak mereka.

Kemudian disambung pula oleh TITM, PAS ; “Dari mana duit bakal dikorek Kementerian Kewangan untuk membayar hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sekiranya International Petroleum Investment Company (IPIC) berjaya tuntut RM26.5 bilion?”

Demikian persoalan terbaharu dibangkitkan Pas kepada kerajaan berhubung laporan terkini mengenai 1MDB melibatkan tuntutan IPIC dan Aabar Investments PJS dari Abu Dhabi yang mengemukakan Permintaan Timbang Tara (RFA) kepada Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London.

Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, 1MDB hanya mempunyai lebihan tunai sekitar RM2.3 bilion setelah membayar semua hutang.

“Apakah rakyat yang juga akan disembelih nanti menggunakan kenaikan cukai, pengenalan cukai baru serta GST terhadap pembelian petrol dan pembayaran tol, yang dijangka akan dinaikkan selepas Hari Raya?,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Memetik laporan Bernama, Permintaan Timbang Tara (RFA) itu melibatkan kegagalan 1MDB dan Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) untuk melaksanakan obligasi kontrak mereka di bawah Lembaran Terma Terikat (BTS) dan tuntutan itu bernilai kira-kira RM26.5 bilion. (RUJUK)
sumber: Ameno world

0 Komentar untuk "Adakah Rakyat Akan Tanggung Hutang Kerajaan?"

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'BMBlogr - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 BMBlogr - All Rights Reserved